۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴

لاریجانی درهمایش حمایت از فلسطین:

ایران درخاورمیانه به دنبال «برادر» است نه دست‌نشانده/ تفکر سازش قدرت اعراب را دربرابر صهیونیسم به صفر رساند

ایران درخاورمیانه به دنبال «برادر» است نه دست‌نشانده/ تفکر سازش قدرت اعراب را دربرابر صهیونیسم به صفر رساند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما در خاورمیانه و در حوزه خلیج فارس دنبال دست نشانده نیستیم بلکه به دنبال برادری هستیم، گفت: اگر امروز در فلسطین به نیروهای مقاومت کمک می کنیم کمکمان از جنس حرف هایی که در اجلاس ها می زنند نیست، بلکه ما کمک عملی می کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی علمای اسلام در حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین با پر غصه خواندن مسأله کشتار مردم فلسطین و تجاوزارت رژیم صهیونیستی، گفت: در این موضوع عبرت های مختلفی وجود دارد و از درون این بررسی ها می توان فهمید امروز چه راهی را می توان دنبال کرد.

وی افزود: در بین امت اسلامی بخصوص نخبگان باید روشن شود که مسأله فلسطین محدود به یک جغرافیای خاص نیست.

لاریجانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی را به وجود نیاوردند که فلسطینی ها را از مرزهایشان دور کنند بلکه پشت تشکیل این دولت طراحی بزرگتری بوده ادامه داد: هدف تحقق این رژیم هنوز روشن نشده است، مشکلی که وجود دارد این مسأله است از این رو برخی کشورها فکر می کنند اگر با اسرائیل کنار بیایند می توانند منافع فلسطین را تامین کنند.

رئیس مجلس گفت: تئوری که منجر به تشکیل رژیم صهیونیستی شد این نبود که فلسطینی ها را بیرون کنند و یک دولت تشکیل شود بلکه این دولت ماموریت داشت و آن این بود که به خاطر سابقه تمدن و اتحاد بین مسلمانان وضعیت مسلط شدن به غرب وجود دارد بنابراین باید بین آنها حائلی به وجود آید.

لاریجانی گفت: یک برنامه برای به گل نشاندن امت اسلامی تشکیل رژیم صهیونیستی بود، ما امروز با برخوردهای تاکتیکی در مسأله فلسطین مواجه هستیم.

رئیس مجلس ادامه داد: برخی کشورگشایی ها در خاورمیانه بستری برای نفوذ غرب شد و یا گرایش های ملی گرایی خود عامل نفوذ انگلیس و غرب به جریان امت اسلامی شده است.

وی افزود: جریان های ملی گرایی اگر در طول تفکر اسلامی قرار گیرند می توانند امت اسلامی را کمک کنند اما ملی گرایی ساخت غرب موجب تفرقه در امت اسلامی می شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما از این طریق ضربه های زیادی خوردیم، گفت: گرایش های ملی گرایی نتوانسته مسأله فلسطین را حل کند بلکه باعث تفرقه بین مسلمانان شده است.

وی افزود: تاریخ گذشته نشان می دهد کشورگشایی ها و گرایش های ملی گرایی باعث شده پدیده ای به وجود آید که مسلمانان در شطرنج غرب بازی کنند، حکومت های به ظاهر ملی و به خصوص ملی گرایی های دست ساز، عامل نفوذ بیشتر غرب شدند.

لاریجانی گفت: بعدها که سازمان ملی فلسطین نیز به وجود آمد یاسر عرفات و دوستانش با نیت جهادی وارد شدند اما به مرور فضای حاکم بر جهان عرب بر آنها غلبه کرد و آنها نیز گرفتار روحیه ناسیونالسیتی دنیای عرب شدند.

رئیس مجلس با اشاره به نداشتن استراتژی دقیق در کشورهای عرب متناسب با سطح تهدید گفت: این یک تهدید بزرگ است، استراتژی کشورهای عرب متناسب با سطح تهدید هنوز ساماندهی نشده است.

وی افزود: غلبه تفکر سازش قدرتهای مهم عربی را در مقابل رژیم صهیونیستی به صفر رسانده است.

لاریجانی گفت: در همین شرایط احیای تفکر اسلامی جان تازه ای به انقلاب اسلامی داد، وقتی پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 رخ داد باعث شد غرب با از دست دادن ایران جنگ جهانی دیگری را تجربه کند. انقلاب اسلامی ایران حیات نو و اجتماعی دیگری را به وجود آورد.

رئیس مجلس گفت: اینکه امروز مقاومت در لبنان و فلسطین و گروه های مقاومت تاثیر زیادی در سرنوشت خاورمیانه دارد به خاطر حرکتی است که از انقلاب اسلامی ایران آغاز شده، زنده شدن جریان های فکری سیاسی و احیای آن با انقلاب اسلامی به وجود آمد و در نهایت آن انتفاضه ها شکل گرفت.

وی تصریح کرد:  امروز غزه را بمباران می کنند اما مردم غزه می گویند می ایستیم، این مسئله جز با تفکر اسلامی نیست.

لاریجانی افزود: در جنگ 33 روزه وقتی رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان مواجه شد شکست عجیبی خورد.  در این دوره که حرکت های اسلامی تحرک جدیدی به وجود آورند دولت ها یا خنثی هستند یا مخالف. این مسأله ضعف است زیرا دولت ها نتوانستند خود را همراه ملت فلسطین کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر چه با وارسی فلسطین می فهمیم که بلوغ سیاسی بین امت اسلامی به وجود آمده است اما دو عامل این امید را کاهش می دهد، اول دسیسه های کشورهای قدرتمند و سرکوب و منحرف کردن انقلاب ها و دوم ایجاد بحران داخلی در کشورها بر اساس ساختن گروه های تندرو که انرژی مسلمانان را تحلیل می برد.

لاریجانی ادامه داد: درست زمانی که بیداری اسلامی شکل گرفت جریان های بدوی را در جهان اسلام ایجاد کردند که هم حیثیت مسلمانان را از بین می برد و هم بین امت اسلامی درگیری ایجاد می کند، اما نتیجه آن فرسایش توان امت اسلامی است که باید به این مشکلات توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط دولت ها منفعل هستند اما امت ها بیدارند، افزود: بین امت ها حرکت فکری اسلامی وجود دارد در چنین شرایطی نقش رهبری دینی مهم است زیرا امت ها باید به کسی تکیه کنند و علمای اسلام در این زمان باید ایفای نقش کنند.

لاریجانی با اشاره به اظهارات اخیر کسینجر مبنی بر اینکه گفته بود خطر ایران اسلامی برای غرب بیشتر از داعش است، داعش می تواند از بین برود اما ایران یک کشور متمدن است و یک تفکر در آن وجود دارد که می تواند با این تفکر امپراطوری جدیدی بسازد و باید از آن امپراطوری ترسید، گفت: این از آن شیطنت هایی است که از یک طرفدار رژیم صهیونیستی بر می آید.

رئیس قوه مقننه افزود: انقلاب اسلامی ضد امپراطوری عمل کرد و برای ایجاد وحدت بین امت اسلامی به وجود آمد، دغدغه انقلاب عزت مسلمانان است بنابراین ما به دنبال امپراطوری نیستیم.

لاریجانی گفت: ما نه در خاورمیانه و نه در حوزه خلیج فارس دنبال دست نشانده نیستیم، ما به دنبال برادری هستیم، اگر امروز در فلسطین به نیروهای مقاومت کمک می کنیم کمکمان از جنس حرف هایی که در اجلاس ها می زنند نیست، بلکه ما کمک عملی می کنیم.

وی افزود: ما هزینه می کنیم که نفوذ رژیم صهیونیستی را کم کنیم، به دنبال بازیهای کوچک و کودکانه نیستیم و در شطرنج دشمن بازی نمی کنیم.

رئیس مجلس در پایان با تاکید بر اینکه ما به دنبال بازیهای تاکتیکی کوچک نیستیم، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران راه سربلندی مسلمانان است.

کد خبر 2366884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha